Reputatiemanagement voor iedereen – Frank Peters

verschenen: januari 2020, ISBN boek: 9789492939302

46 praktijklessen voor het bouwen en beschermen van de reputatie

Iedere persoon, bedrijf of organisatie heeft een reputatie, of je je daar nu bewust van bent of niet. Reputatie is wat er over je gezegd wordt als je zelf niet in de kamer bent. Het is het beeld dat de omgeving van je heeft. En die omgeving bepaalt dus jouw reputatie. Het is slechts tot op zekere hoogte mogelijk om dat beeld zelf actief te bepalen, laat staan te managen.

De omgeving is terecht kritisch en vertrouwt organisaties niet langer op mooie woorden, beloftes of bijvoorbeeld purpose-concepten, die dienen als window dressing. Zij beoordeelt organisaties nu op integriteit, daden, leiderschap van haar bestuurders en verbinding met de omgeving.

Betekent dit dan automatisch dat je jezelf niet hoeft te bekommeren om de reputatie? Integendeel, want de reputatie biedt onderscheid in een wereld waarin bedrijven, producten en diensten steeds meer op elkaar lijken. Bovendien biedt een sterke reputatie ook bescherming bij reputatieturbulentie, veroorzaakt door issues en crises. Kortom, het is reputatievet voor roerige tijden.

Neem reputatiemanagement dus serieus en beschouw het als jouw persoonlijke- of zakelijke levensverzekering. Werk actief aan het bouwen van reputatievet en investeer in de bescherming tegen reputatieturbulentie. Dit boek biedt je daarvoor 46 praktische lessen, waar je direct mee aan de slag kunt. Doe er je voordeel mee en beschouw het als jouw persoonlijke reputatieadviseur. Maar realiseer je wel dat reputatie niet maakbaar is en uiteindelijk alles draait om het DOEN!

Over de auteur:
Frank Peters is eigenaar van VIRTUS Communications. Hij is expert op het gebied van reputatiemanagement en crisiscommunicatie. Hij adviseert gerenommeerde ondernemingen, organisaties en bestuurders. Hij is auteur van meerdere boeken, waaronder Spanning rond de boardroom (samen met Eric Heres), Mediatraining voor iedereen en Crisiscommunicatie voor iedereen.

Previews, recensies en interviews:
Recensie Reputatiemanagement voor iedereen, door Hanneke Tinor-Centi
Artikel 10 tips voor het bouwen en beschermen van jouw reputatie, bij Sprout
Artikel Organisaties missen mandaat om te kunnen acteren bij een crisis, bij Adformatie
Artikel Reputatiemanagement is voldoen aan stakeholderverwachtingen, bij CustomerTalk
Artikel Medewerkers spelen een cruciale rol in reputatiemanagement, bij CustomerTalk