Mediatraining voor iedereen – Frank Peters

verschenen: juli 2017, ISBN boek: 9789492221766

46 praktijklessen voor perswoordvoering

Iedereen krijgt wel eens te maken met de media. Niet alleen professionele woordvoerders, maar ook directeuren, sporters of artsen. Woordvoering is zeker niet ieders favoriete bezigheid. Vaak heeft dat te maken met koudwatervrees. En dat is nergens voor nodig.

Ga mediawoordvoering dus niet uit de weg. Dat zou zonde zijn, want media zijn de snelste en meest geloofwaardige weg naar jouw omgeving. Journalisten zijn de belangrijkste nieuwsbron voor het publiek. Beschouw ze dus als vrienden en bouw actief een relatie op met de voor jou belangrijke media. Belangrijk is wel dat je ze respecteert en zelf open en eerlijk bent.

Zorg ervoor dat je woordvoering serieus neemt en dat je je goed voorbereidt. Anders loop je risico’s of mis je kansen. En daarbij gaat het vooral om het maken van zorgvuldige afwegingen, de voorbereiding van interviews, het formuleren van heldere kernboodschappen en het zelf leren regisseren van de gesprekken met media.

In dit boek biedt Frank Peters je de onmisbare praktijklessen voor mediawoordvoering en het omgaan met journalisten. Doe er je voordeel mee en gebruik het als hulpmiddel bij de voorbereiding van media-optredens. Dit boek is eigenlijk jouw persoonlijke mediatrainer. Je zult zien dat je niet per se Barack Obama hoeft te zijn om van jouw mediaoptreden een succes te maken.

De lessen in Mediatraining voor Iedereen helpen je niet alleen bij mediawoordvoering, maar kun je ook toepassen op zakelijke gesprekken en presentaties in het algemeen.

Over de auteur:
Frank Peters is eigenaar van VIRTUS Communications. Hij is expert op het gebied van reputatiemanagement, crisiscommunicatie en mediatraining. Hij adviseert gerenommeerde ondernemingen, organisaties en hun bestuurders. Eerder schreef hij het boek Spanning rond de boardroom, met reputatielessen voor directeuren en commissarissen.

Previews, recensies en interviews:
Artikel Het is voor merken tegenwoordig elke dag weer judgement day, bij CustomerTalk
Artikel 9 fouten die je nooit meer moet maken in een (cyber)crisis, bij NRCLive
Artikel 10 adviezen voor crisiscommunicatie, bij Adformatie
Artikel Negen communicatiefouten die je nooit moet maken, bij Financelab
Artikel Merken herontdekken waarde van printmedia, bij Adformatie
Artikel ‘Facebook, doe nou gewoon mooie dingen met al die data’, Communicatie
Artikel Gemis aan omgevingssensitiviteit maakt merken kwetsbaar, bij CustomerTalk
Blog 7 mythes over crisiscommunicatie, bij Communicatie
Blog De 5 trends in crisiscommunicatie voor 2018, bij Communicatie 
Artikel Vijf lessen in reputatiemanagement, bij Marketingfacts
Artikel Bestuurder, verschuil u niet achter uw woordvoerder of advocaat, bij FD
Artikel Misstap gemaakt op het werk? Zo red je je imago, bij AD 
Recensie Mediatraining voor iedereen, bij Logeion
Interview met Frank Peters, bij 7 Ditches TV
Artikel Ga de dialoog aan met de omgeving, bij MarketingFacts
Column Crisiscommunicatie voorkomen?, bij SWOCC
Blog Een crisisresponse moet vooral geloofwaardig zijn, bij Communicatie
Blog 14 vragen om media-interview goed in te gaan, bij Communicatie
Artikel Het vasthouden aan een scherpe kernboodschap, bij CustomerTalk
Artikel 10 tips om ieder media-interview een succes te maken, bij Sprout
Artikel Zo biedt mediawoordvoering elke ondernemer kansen, bij Baaz Magazine
Recensie Mediatraining voor iedereen, bij Managementboek
Recensie Mediatraining voor iedereen, door Hanneke Tinor-Centi
Preview Mediatraining voor iedereen, door Frank Peters bij Managementboek
Artikel Een goede voorbereiding op een interview is noodzakelijk, bij CustomerTalk
Bericht Frank Peters schrijft boek over mediawoordvoering, bij Nederlands MediaNieuws
Artikel Mediawoordvoering duidelijk en simpel, bij CustomerTalk