Crisiscommunicatie voor iedereen – Frank Peters

verschenen: november 2018, ISBN boek: 9789492939173

46 praktijklessen voor crisismanagement

Iedereen krijgt zakelijk of privé wel eens te maken met een crisissituatie. En dan telt eigenlijk niet meer wat je de afgelopen twintig jaar hebt opgebouwd, maar hoe je vandaag de dag omgaat met deze situatie en het probleem van jouw crisis oplost voor de omgeving.

In dit socialmediatijdperk zijn de responsetijden bij crisis teruggelopen van 24 uur naar 24 minuten. En soms moet het zelfs nog sneller. Je bent kwetsbaarder geworden dan ooit. Want de omgeving oefent steeds meer druk uit door gelijk te reageren. Het is feitelijk iedere dag ‘judgement day’. De omgeving is nu rechter, jury en beul tegelijkertijd.

Social media hebben de wereld transparant gemaakt. Bovendien is stakeholderdruk – of zelfs volkswoede – nu eenvoudig te organiseren. Iedereen met een smartphone en internettoegang is ‘journalist’ geworden en kan een organisatie, merk of persoon met een gerichte tweet direct onder druk zetten.

Als er een crisis ontstaat dan verwacht de omgeving dat je opstaat, leiderschap toont en acteert. Kortom, het probleem voor hen oplost. Maar beter nog is het om de regie in eigen hand te nemen en proactief te zijn in de crisiscommunicatie. Kies open voor de aanval en bepaal zelf het crisisbeeld. Dit vereist echter wel een gedegen voorbereiding en mandaat, want anders ben je machteloos.

Iedere crisis is weer anders, maar een aantal principes voor crisiscommunicatie geldt altijd. Dit boek biedt je 46 praktijklessen voor effectieve crisiscommunicatie, gebaseerd op dertig jaar crisiscommunicatie-ervaring. Doe er je voordeel mee en beschouw dit boek als jouw persoonlijke crisisadviseur. Niet alleen zakelijk, maar ook in jouw privéleven.

Over de auteur:
Frank Peters is eigenaar van VIRTUS Communications. Hij is expert op het gebied van reputatiemanagement en crisiscommunicatie. Hij adviseert gerenommeerde ondernemingen, organisaties en bestuurders. Eerder verschenen van hem onder andere de boeken Mediatraining voor iedereen en Spanning rond de boardroom (samen met Eric Heres).

Previews, recensies en interviews:
Artikel Merkwaarden als consistente leidraad voor organisatiegedrag, bij CustomerTalk
Artikel Hoe je als merk kunt omgaan met activistische mediaprogramma’s, bij Marketingfacts
Artikel Wegduiken in geval van een crisis is vooral een gemiste kans, bij CustomerTalk
Artikel Huawei gaat met de billen bloot, bij De Telegraaf
Artikel Zo zeg je geloofwaardig sorry, bij FD
Recensie Crisiscommunicatie voor iedereen, bij Reporters Online
Interview met Frank Peters, bij MarketingTribune
Recensie Crisiscommunicatie voor iedereen, bij Managementboek
Artikel Luisteren is de basis voor crisismanagement, bij Adformatie
Artikel 10 tips voor het redden van jouw reputatie in crisistijd, bij Sprout
Recensie Crisiscommunicatie voor iedereen, door Hanneke Tinor-Centi
Column Merken missen mandaat om te kunnen acteren bij crisis, bij SWOCC
Artikel Crisis-respons: zo doe je dat, bij MarketingFacts
Artikel Merkactivisme betekent bewuste keuzes in plaats van stunten, bij CustomerTalk