Futuro Uitgevers
  • Home
  • Nieuws
  • Auteurs
    • Managementauteurs
      • Hans van Dijk
      • Peter Hagedoorn
      • Fedde Monsma
      • Marieke van der Laan
      • Jan Merton
      • Nico de Leeuw
      • Nanko Boerma
      • Erik Jan Koedijk
      • Aad Dekker
      • Susan Amoraal
      • Arjen Sernee
      • Jorien Weerdenburg
      • Leonie van Rijn
      • Hans Faas
      • Sjaak Overbeeke
      • Ronald van Aggelen
      • Rolf Grouve
      • Guido de Valk
      • Gerjan Apeldoorn
      • Tom Meuleman
      • Veronica Waleson
      • Eric Heres
      • Dennis Steur
      • Rob Coolen
      • Jos Gielkens
      • Thomas Blekman
      • Bert Overbeek
      • Annemieke Figee
      • Adriaan Oomen
      • Frank Peters
      • Julia Hart
      • Paul Schmidt
      • Horst Streck
      • Brechtje de Leij
    • Consumentenauteurs
      • Annerieke de Vries
      • Johan Zonnenberg
      • Marieke Simons
      • Tischa Neve
      • Suzanna Esther
      • Lydia Brewster
      • Mascha Gesthuizen
      • Rutger Slump
      • Saskia Harkema
      • Norman Jansen
      • Yvonne Franssen
      • Johan Steenhoek
      • Annet Langedijk
      • Koen Romeijn
      • Jeroen Rook
      • Monique Hoolt
      • Wessel de Valk
      • Fred van ’t Ent
      • Henk Geurtsen
      • Pepper Kay
  • Producten
    • E-learning
    • Zakelijk
    • Consumenten
  • Blogs
  • Video’s
  • Over ons
  • Contact
  • Menu Menu

Tafelkleed

11 januari 2016

Vandaag zag ik een filmpje van iemand die met succes het tafelkleed onder een gedekte tafel wist weg te trekken. De spullen bleven keurig staan. Dit is de wet van traagheid. Het servies heeft gewoon de tijd niet om te reageren als je het snel genoeg doet. Voor het servies en de eigenaar is dat goed nieuws.

Voor veel bedrijven geldt deze wet ook. Maar in dit geval is het geen goed nieuws. Bedrijven blijven onveranderd, terwijl de wereld om hen heen wel veranderd. Je moet natuurlijk niet doen als het servies, maar sneller zijn en meebewegen. Misschien wel de markt voor zijn. Wat was er bijvoorbeeld aan de hand bij V&D? Consumenten laten de grotere ketens steeds vaker links liggen, er zijn immers voldoende alternatieven voor handen. Daarnaast had V&D een hoge kostenstructuur door veel personeel. Als je dat vergelijkt met internet winkels als Bol of Coolblue dan zit daar een significant verschil.

V&D is en was niet de enige. Kijk ook eens naar Nokia, FreeRecord Shop of Kodak. Het patroon voor al deze bedrijven was in grote lijnen hetzelfde: de wereld om hen heen verandert, maar op de een of andere manier reageert het bedrijf niet voldoende (snel). Wat kan er aan de hand zijn zou je je kunnen afvragen: Zien ze het niet? Zien ze het wel, maar willen ze het niet zien? Zien ze het, willen ze het zien, maar lukt de verandering niet snel genoeg? Wat het antwoord ook is, in alle gevallen was het voor genoemde bedrijven niet snel genoeg. De wet van traagheid geldt hoe dan ook.

Op basis van mijn persoonlijke ervaring durf ik de stelling dat de eerste vraag geldt. Men ziet het niet (in de meeste gevallen). De gevestigde orde leeft zo in de wereld die zij kennen dat al het nieuwe wordt afgehouden. En dat kan dodelijk zijn. Laat dat niet gebeuren en innoveer. Innoveer voortdurend. Ook al denk je dat je goed bezig bent, ook al denk je dat je marktleider bent. Mocht je al innoveren vraag je dan af of je snel genoeg verandert. Blijf je staan, beweeg je mee of dicteer je de markt? En tenslotte, innovatie lukt niet met alleen intern personeel. Haal externe kennis in huis. Externe kennis met lef, mensen die met tact heel confronterende vragen durven stellen, mensen die zorgen dat ze gehoord worden.

Meer inspiratie nodig? Kom dan naar ons seminar.

Deel dit stuk
  • Delen op Facebook
  • Delen op X
  • Delen op WhatsApp
  • Delen op Pinterest
  • Delen op LinkedIn
  • Delen via e-mail
https://futurouitgevers.nl/wp-content/uploads/2016/01/keeslindhout-e1451936716607.jpg 480 521 futuro https://futurouitgevers.nl/wp-content/uploads/2021/02/logo.png futuro2016-01-11 20:39:572022-09-15 08:07:31Tafelkleed
Misschien ook iets voor u
Drukbezochte avond over regie
Kwaliteit belonen: doel of middel?
Zachte factoren
Lindhout spreekt op grote conferentie
Boekenfeestje in Vught
Met oogkleppen de wereld rond
Auteursblog voor ondernemers
Mooie boekrecensie op TestNet

Laatste blogs

  • Buiten de psychiatrie?22 maart 2019 - 16:23
  • Acht jaar oorlog13 maart 2019 - 12:08
  • De sterfdag van de democratie27 februari 2019 - 18:58
  • Decembers Donkere Depressie Dagen21 december 2018 - 11:00
  • Diversiteit in gedrag8 november 2018 - 14:11

Laatste Nieuws

  • Dirk Jan Verheijen komt met nieuw boek6 mei 2025 - 14:23
  • Aad Dekker verzorgt retraite in Spanje18 april 2025 - 10:09
  • Norman Jansen actief op beurs31 maart 2025 - 14:02
  • Kandidaten Hans vervoort-prijs zijn bekend20 maart 2025 - 15:16
  • Auteurs te gast bij radiostations11 maart 2025 - 15:37

WELKOM@FUTUROUITGEVERS.NL – PRIVACYVERKLARING – COOKIES – DISCLAIMER

© 2015 - 2025 - FUTURO UITGEVERS B.V.
  • Link naar Facebook
  • Link naar Instagram
  • Link naar Pinterest
  • Link naar X
  • Link naar Youtube
Link naar: Wat voorspelt je succes? Niet je IQ! Link naar: Wat voorspelt je succes? Niet je IQ! Wat voorspelt je succes? Niet je IQ! Link naar: Sjaak Overbeeke schrijft nieuw boek Link naar: Sjaak Overbeeke schrijft nieuw boek Sjaak Overbeeke schrijft nieuw boek
Scroll naar bovenzijde Scroll naar bovenzijde Scroll naar bovenzijde