Met oogkleppen de wereld rond

Bedrijven staan niet meer op zichzelf maar gaan steeds meer onderdeel uit maken van een keten. Vandaag de dag zijn het ketens van onafhankelijke organisaties die samenwerken om producten en diensten te leveren. Maar zelf werkt iedereen nog volgens het principe ‘eigen werk eerst’.

‘Hier ben ik voor opgesteld als organisatie, afdeling of persoon en meer ook niet. Wat de impact van mijn handelen verderop in de keten is weet ik niet. Dat ligt buiten mijn scope of verantwoordelijkheid. Daar moet het management maar naar kijken.’ Het wegwijzen of -wuiven is een instelling die nog regelmatig terugkomt in de praktijk van alle dag. Een dergelijke instelling kan een grote impact hebben op het (eind) resultaat in de keten. Het effect van een dergelijke instelling kan een tsunami effect hebben verderop in de keten met als gevolg een ontevreden klant, onvoldoende serviceniveau, inefficiënte processen (waste) en/of kostenverspilling.

Vaak zijn we ons niet bewust van ons handelen. Deels veroorzaakt doordat we het de betrokken personen ook niet vertellen en meenemen in de impact van het handelen.De komende tijd zal het roer om moeten en mensen van ‘silo gericht denken’ omgeturnd moeten worden naar ‘ketengericht denken’. Uiteraard popt hier ook de vraag weer op: Hoe ga je dit bereiken? Dat gaat tijd kosten. Het heeft met cultuur te maken en is de weg van de lange adem.

Je kunt beginnen met een goede voorlichting aan alle betrokkenen. Organiseer een kick-off waarbij alle partijen aanwezig zijn en de essentie van de keten wordt toegelicht. Evalueer regelmatig de keten aan de hand van value stream mapping-sessies of met betrekking tot klachten van de klant.De kern dient te zijn een voortdurende nieuwsgierigheid hoe de keten functioneert. Elke dag een stukje beter.

Alleen op die manier gaan de oogkleppen daadwerkelijk tot het verleden behoren en bouw je gezamenlijk aan een goed functionerende keten.