Onderbuik of big data?

Google Ventures is een bedrijf dat model kan staan voor deze tijd en de komende jaren en misschien wel decennia. Het bedrijf was in vijf jaar 15 keer zo groot geworden als bij de start. Dit komt doordat het bedrijf gebruik maakt van gegevensanalyse, de zogenaamde big data. Het maakt ook gebruik van algoritmes om investeringen te beoordelen.

Niet zonder trots zegt Bill Maris, de oprichter van het bedrijf, dat zijn organisatie toegang heeft tot de grootste database van de wereld. ‘Het zou dom zijn om dan enkel op je gevoel af te gaan’ voegt hij er fijntjes aan toe. In de bron die dit vermeldt, het boek ‘Exponentiele organisaties’ van Salim Ismael en Yuri van Geest, wordt zichtbaar dat de gegevens niet heilig zijn bij Google Ventures. Het bedrijf gaat af op mensen, niet op bedrijven. Bedrijven met veel potentie worden geweigerd als het Google Ventures team weinig vertrouwen heeft in de mensen die het bedrijf runnen.

Op 14 april organiseert uitgeverij Futuro een workshop in de Horst bij Driebergen waarin het zal gaan over big data en gevoel (of intuitie) bij besluitvorming. Is het inderdaad, zoals Maris zegt, dom om op je gevoel af te gaan als je zo’n database hebt? Dat is maar de vraag. En dat heeft iets te maken met de vergissingen die wij maken bij het omgaan met gegevens en big data.

Het zijn niet de gegevens die de besluiten kwaliteit geven, maar de wijze waarop mensen er mee om gaan. En daar gaat de workshop over. Want op dit gebied moeten we nog erg veel leren, en dat leren kunnen we niet snel genoeg doen. In de workshop wordt een checklist aangeboden waarmee je de kwaliteit van je besluiten kunt verbeteren. Bovendien verstrekt Futuro de bezoekers het boek ‘Het Flitsbrein’, een boek dat genuanceerd ingaat op ons gedrag bij de verzameling en analyse van data. De valkuilen van gevoel en intuitie moet je daar ook beter door gaan begrijpen.

Een waardevolle workshop voor iedere manager en onderwijs- en overheidsbestuurder. Kijk hier voor informatie.