Beleving
Van ’typische’ management- en IT-onderwerpen naar de wereld van manga, anime, sci-fi en fantasy. Afgelopen weekend bezocht ik samen met collega Maarten de FACTS-beurs in Gent alwaar vele duizenden bezoekers acte de presence gaven. Een andere wereld, wat u zegt. En wat een ‘beleving’…
Boeken over science fiction en fantasy komen niet zo snel in de top-10 van meest verkochte boeken. Manga en anime zijn voor het grote publiek onbekende fenomenen. En toch komen jaarlijks tienduizenden bezoekers naar binnen- en buitenevenementen als Elfia, Midwinter Fair, Castlefest en FACTS. Bezoekers komen er om te kijken en om bekeken te worden, want velen dossen zich schitterend uit als de (hoofd) personen uit boeken en films. En ze komen om geld uit te geven en dat maakt ze tot een interessante doelgroep voor de vele bedrijven die hun boeken, spellen, kleding en andere artikelen aan de man brengen.
Natuurlijk, al die artikelen zijn online en in ‘gewone’ winkels ook te koop. Maar op zo’n evenement is iets aanwezig dat in een winkel niet zo snel te vinden is…beleving. En dat is misschien wel de les die retailers kunnen leren van dergelijke grootschalige evenementen. Bied waar voor je geld en maak het aantrekkelijk om te komen. En aantrekkelijk is iets anders dan ‘goedkope voordeelacties’. Maarten en ik keken onze ogen uit en hebben ons zeer vermaakt in Gent. En inderdaad, we hebben ook weer teveel geld uitgegeven aan boeken…-)