Prachtige voorbeelden van negen inzichten
Dat de werkelijkheid soms mooier kan zijn dan je vooraf bedacht hebt, constateerde ik kort geleden maar weer eens. Ruim vijftig interimmers kwamen op het kantoor van IG&H Consulting & Interim bijeen voor een masterclass ‘De Veranderformule’. Een van de onderdelen van de middag was het met elkaar delen van praktijkvoorbeelden van de negen inzichten uit het boek. Ondanks dat ik al veel voorbeelden voorbij heb zien en horen komen, was ik toch weer verbaasd over hoe treffend de voorbeelden waren en hoeveel lijn er te vinden is in de ervaringen van een dergelijke grote groep. Ik kan het niet laten een greep uit de mooiste praktijkvoorbeelden te delen.
Dennis van der Voort had bij een team het belang van veranderen uitgelegd aan de hand van Eredivisie voetbal. Hij riep het team bij elkaar en gaf aan dat ze op dat moment degradatievoetbal aan het spelen waren en dat dat natuurlijk niet de bedoeling was. Hij benoemde wat er moest veranderen, onder andere aan de werkprocessen, en waarom. Na een paar maanden knokken waren er geen werkvoorraden meer in het team en was iedereen klaar om Europees voetbal te gaan spelen. Een goed voorbeeld van ‘Inzicht 1: Het snappen van het ‘waarom’’, omdat het de kracht van het grotere plaatje laat zien.
Eva Huppes – van Nunen vertelde in het kader van ‘Inzicht 4: Het tonen van persoonlijk leiderschap’ over haar persoonlijke ervaring met een ‘angstmanager’. Alle teamleden waren bang voor hem, en zij besloot op een dag hem daarop aan te spreken. Hij bleek dit niet alleen niet door te hebben, maar uiteindelijk ook nog eens te waarderen dat ze het aangaf. Niet alleen gedraagt hij zich nu anders, maar ze zijn ook goede vrienden geworden. Hoewel door Eva bedoeld als een slecht voorbeeld van persoonlijk leiderschap van hem, ook een heel mooi voorbeeld van persoonlijk leiderschap van haarzelf!
Jocelyn Kemker – de Kruif had een ervaring rondom ‘Inzicht 5: Het verbinden van consequenties aan gedrag’, bij een school. Ze vroeg voor- en tegenstanders van de stelling ‘fietsen is gevaarlijk’ aan een van beide kanten van de ruimte te gaan staan. De ene groep ging luidkeels de anderen ervan overtuigen dat ze gewoon bang waren, en deze groep werd daardoor alsmaar groter. Jocelyn legde het spel stil en vroeg leerlingen waarom ze daar waren gaan staan. De discussie die volgde leidde ertoe dat de grootste schreeuwer van groep veranderde! Het benoemen van wat ze zag, veranderde het gedrag van de leerlingen.
Sonja Stalfoort op haar beurt hield een pleidooi voor ‘normale mensentaal’ in het kader van ‘Inzicht 7: Het creëren van één taal’. Ze gaf (terecht!) aan dat we te vaak lastige woorden en jargon gebruiken in organisaties. Medewerkers hebben hier weinig gevoel bij en dit zet dus niet aan tot actie. Een van de voorbeelden die ze noemde was dat ze NPS verving door het aantal mensen (van de 100 gevraagde mensen) dat zei: ‘Ik zou je bedrijf never nooit aanbevelen’, en het aantal mensen dat zei: ‘Dat zou ik dus juist wel doen’. Dit heeft absoluut bijgedragen aan het begrip en de betrokkenheid van de medewerkers.
Wat mij betreft stuk voor stuk mooie voorbeelden van de inzichten. Welke praktijkvoorbeelden heb jij van een of meerdere van de inzichten?