Communicatie en Ethiek – Nico de Leeuw en Jan Merton
Betrouwbaar zijn, vertrouwen ontvangen
Veel communicatieprofessionals communiceren zich suf om voor hun organisatie vertrouwen te winnen. Maar dat helpt allemaal niet als je organisatie niet betrouwbaar is. Daarom moet je als communicatieprofessional niet alleen communiceren, maar vooral ook bijdragen aan de betrouwbaarheid van de organisatie.
Ethisch handelen speelt hierbij een zeer belangrijke rol. Net als het belang van de buitenwereld. Dus communicatieprofessional: verlaat je comfortzone en begeef je buiten je eigen vakgebied. Lastig om te doen? Niet met dit handboek (gebaseerd op wetenschappelijke inzichten en met veel praktijkvoorbeelden) in de hand!
In Communicatie en Ethiek vind je de praktische tips hoe je de organisatie kunt analyseren en helpen verbeteren, zodat deze betrouwbaar is en vertrouwen ontvangt. De auteurs vertellen je tevens hoe je daarna kunt communiceren om het vertrouwen vast te houden en te vergroten. Alsmede hoe je hierbij ethische principes kunt toepassen.
Over de auteurs:
Nico de Leeuw is behalve communicatieadviseur ook actief blogger, spreker en gastdocent. Van origine is hij televisiejournalist en reisde hij de halve wereld rond. Na een overstap ondersteunde Nico publieke organisaties als communicatie- en mediaspecialist en woordvoerder.
Jan Merton is sinds 2013 zelfstandig communicatieadviseur, daarvoor heeft hij jarenlang bij diverse organisaties gewerkt. Jan is een generalist met expertise op strategisch en uitvoerend niveau. Hij heeft Nederlandse Taal- en Letterkunde gestudeerd, met als specialisatie communicatiewetenschap.
Previews, recensies en interviews:
Artikel Oproep tot massale deelname aan het geen-reclame-experiment, bij CustomerTalk
Artikel Amerikaanse PR-toestanden in ons eens zo kalme kikkerlandje, bij CustomerTalk
Artikel Pleidooi voor ietwat minder lobbycratie en juist meer ethiek, bij CustomerTalk
Artikel Pleidooi voor brede discussie over ethiek op social media, bij CustomerTalk
Recensie Communicatie en Ethiek, bij Managementboek
Artikel Hoe ontvang je vertrouwen, bij Baaz Magazine
Recensie Communicatie en Ethiek, door Hanneke Tinor-Centi
Artikel In de aandachtseconomie gaat het om vertrouwen ontvangen, CustomerTalk
Preview Communicatie en Ethiek, bij Managementboek
Bericht Uitreiking Communicatie en Ethiek, bij Communicatie.land