Waarom een boek werkt

Waarom een boek werkt

Eind april las ik een artikel over het bereiken van ‘millennials’. Dus jonge mensen die geboren zijn tussen 1980 en het begin van deze eeuw. Uit het artikel bleek dat niet sociale media of mobiel de platformen zijn om de dialoog aan te gaan, maar dat het versturen van een e-mail een voorkeur heeft bij deze doelgroep voor één-op-één contact.

Best verrassend gezien de opkomst van alle verschillende sociale mediakanalen. Zeker bij deze jonge mensen, want ze zijn vaak de eersten die altijd connected zijn, ze hebben talloze sociale profielen en ze zijn voortdurend in verbinding om een foto of video te posten. Uiteraard spelen de nieuwe platformen een hele belangrijke rol, maar als het dus op één-op-één contact aankomt, dan blijken ze een hele andere voorkeur te hebben. E-mail is dus niet aan het verdwijnen, maar de rol is aan het veranderen. De vraag is dus niet of er e-mails worden verstuurd, maar hoe e-mail wordt gebruikt en hoe zich dat verhoudt tot andere communicatievormen.

Wat heeft dit voorbeeld nou te maken met een boek zou je zeggen? Het voorbeeld van de e-mail is te vergelijken met een boek. Want waar je denkt dat het boek aan het verdwijnen is, is juist de rol van het boek aan het veranderen. De rol van het boek ten opzicht van de andere communicatievormen.

Toen ik een paar jaar geleden de overstap maakte van marketeer naar adjunct uitgever dacht ik in eerste instantie “Wat moet ik nou met boeken? Boeken is toch een oud medium en de verkopen dalen toch al jaren?” Maar Google maar even op de laatste nieuwsberichten over de boekenmarkt. Hieruit zal blijken dat er weer een stijging zichtbaar is in de boekverkopen. Toch weet iedereen dat de boekenmarkt niet meer terugkomt op het niveau van zeg maar tien jaar geleden. Het aantal verkochte exemplaren per titel zal blijven dalen. Nee een gewoon boek werkt niet meer. Zeker in de b-to-b markt moet je meer doen dan alleen een boek. Zoals ik ook al schreef in mijn eerdere blog, denk niet meer eendimensionaal. Maak het boek een onderdeel van de volledige communicatiemix.

MultimediaalEen boek heeft namelijk in verschillende opzichten nog steeds zijn toegevoegde waarde. Het is vaak best prettig om zwaardere inhoudelijke informatie via een boek in je op te nemen. En niet iedereen wil alle informatie of kennis verkrijgen via het internet. Uit onderzoek blijkt zelfs dat studenten beter leren vanuit een fysiek boek en de informatie dan beter opnemen dan wanneer ze leren met een tablet of een andere online omgeving.

Het gaat niet om de keuze of je in deze tijd wel of geen krant, magazine of boek moet maken. Of dat je deze informatie wel of niet gratis moet aanbieden. Het gaat om de keuze welke plek of rol je deze communicatievorm geeft ten opzicht van de andere communicatievormen. En heel belangrijk is dan, welke informatie geef je daarbij gratis en waar is jouw doelgroep bereidt voor te betalen. Wat biedt je namelijk daadwerkelijk als unieke en waardevolle informatie. Die ook aanvullend is en iets toevoegt om iemand beter te maken en hun kennis te vergroten. De content staat centraal, niet het communicatiemiddel.

Belangrijk is om goed te kijken wat je expertise is, welke boodschap je wilt overbrengen en met welk doel. Wat maakt jouw expertise binnen deze thematiek nou zo onderscheidend. Pas dan kan je bepalen welke communicatievormen goed passen om met deze expertise en je onderscheidende vermogen je doelgroep te bereiken. De manier waarop je je content gaat gebruiken verschilt dan per communicatiekanaal. Daarnaast ben je beter in staat om alle communicatievormen op elkaar aan te sluiten en elkaar ook te laten aanvullen.

En boek kan dus niet alleen maar een boek zijn. Vanuit een interesse van je doelgroep kan je door middel van een online test, een whitepaper, artikel of blog de verwijzing maken naar het boek. Of je kan de kopers van je boek of e-book juist attenderen voor een evenement, workshop of e-learning. Uiteraard speelt sociale media hierbij een belangrijke rol. Alle communicatievormen versterken elkaar. En dan kan een boek een goede functie hebben.

Uiteindelijk allemaal met als doel om je doelstelling te behalen. Je kennis en expertise delen, in contact komen met je doelgroep, de interactie aangaan met je doelgroep. Om vervolgens nieuwe (business)relaties aan te gaan en om nieuwe business opportunities te verkrijgen.

Kortom: een boek werkt, mits het een onderdeel is van de communicatiemix.

Groeten,
Maarten

Gerelateerde berichten

Laat uw reactie achter

Uw reactie*

Uw naam*
Uw website

Annemieke FigeeBert OverbeekBrechtje de LeijbreinDaniel MeyerDe VeranderformuleElke dag feestErik Jan KoedijkfantasyFrank PetersFuturo UitgeversGamificationGroepsdrukGuido de ValkHet FlitsbreinHorst StreckintuitieJohan SteenhoekJorien WeerdenburgJos van RooyenKees LindhoutKoen RomeijnKoppelzonesKracht zonder machtleiderschapLeonie van RijnMaarten SnelmanagementboekMannen en/of VrouwenMarcel RoozeboomMindhackingMonique HooltNanko BoermaneuroNeuroleiderschapPepper KayReset!Rob CoolenRonald van Aggelensci-fiSjaak OverbeekeSusan AmoraalTamarWaardevolle verbindingenWessel de Valk