Thuis lekt de kraan, of toch niet?!

Thuis lekt de kraan, of toch niet?!

Je kent de uitdrukking ‘Bij de loodgieter thuis lekt de kraan’ vast wel. Elders veel klussen op knappen, maar thuis lekt de kraan.

Ook dit is voor mij zeer herkenbaar gebleken de afgelopen periode. Al jaren schrijf ik marketingplannen en denk ik na over doelgroepen, markten, missies, visies, campagnes en strategieën. En uiteraard hebben Marcel en ik hier ook goed over nagedacht bij de oprichting van Futuro Uitgevers. Voor wie willen we onze producten en diensten maken, wat zijn hun wensen en behoeften en wie willen helpen bij het realiseren van zijn/haar doelstellingen?

Met name het beantwoorden van deze vragen hebben bij ons centraal gestaan. ‘Opstarten vanuit de management- en ict-vakgebieden, waarbij we op een multimediale manier de doelgroep van de auteur voorzien van de juiste content. In de productvorm die de doelgroep wenst en verwacht. En met het oog op de veranderende verdienmodellen in de uitgeverijbranche. Dus minder gericht op eendimensionale producten en royalty’s. Maar meer naar producten opmaat en naar business en/of expertrol creëren voor de auteur (beter gezegd voor de expert)’. Dit kwam tot uiting in een mooie bedrijfsnaam, de huisstijl, de website en via de verschillende sociale mediakanalen.

lekt de kraan?Klinkt allemaal mooi misschien, maar hoe zit het nu met de bekendheid van Futuro Uitgevers? Juist ja. Hier komt dus de bekende loodgieter om de hoek kijken. Hoe komen we aan onze nieuwe auteurs en experts? En hoe krijgen we de producten die we voor onze experts maken ook bij de eindgebruiker?

Deze vraag kwam eigenlijk al na twee weken bovendrijven. Toen hadden we namelijk een afspraak met en PR en communicatiebureau (met Marianne). Waarvan wij dachten dat we dit goed konden inzetten voor onze auteurs. Maar toen kwam de vraag: “Wat hebben jullie gedaan om de lancering van Futuro Uitgevers bekendheid te geven? En hoe en aan wie vertellen jullie het verhaal achter jullie nieuwe uitgeverij?” Marcel en ik schoten allebei in de lach, ja lekker is dat…

Nou hoe?! We hebben natuurlijk niet helemaal stil gezeten. Dus onze kraan lekt daarom misschien ook niet. Het budget dat wij beschikbaar hebben is om een portfolio te ontwikkelen. En om dit portfolio bij de eindgebruiker onder de aandacht te brengen. Dus dan maar op de ouderwetse manier. Netwerken en bellen. Uiteraard met behulp van de ‘nieuwe technologie’, het internet en sociale media. Komt die ervaring toch mooi van pas.

Het is zeer opvallend hoe belangrijk je eigen netwerk dan is. En hoe waardevol je relaties kunnen zijn die je in de afgelopen jaren hebt opgebouwd. En met een flinke dosis lef, enthousiasme en humor gaan dan heel wat deuren voor je open. Zolang je daarbij maar gelooft in je eigen verhaal en open staat voor de ideeën en suggesties van anderen, dan ontstaan er verrassende nieuwe samenwerkingen. Daar kan geen marketingbudget tegen op.

Groeten,
Maarten

Gerelateerde berichten

Laat uw reactie achter

Uw reactie*

Uw naam*
Uw website

Annemieke FigeeBert OverbeekBrechtje de LeijbreinDaniel MeyerDe VeranderformuleElke dag feestErik Jan KoedijkfantasyFrank PetersFuturo UitgeversGamificationGroepsdrukGuido de ValkHet FlitsbreinHorst StreckintuitieJohan SteenhoekJorien WeerdenburgJos van RooyenKees LindhoutketenregieKoen RomeijnKoppelzonesKracht zonder machtleiderschapLeonie van RijnMaarten SnelmanagementboekMannen en/of VrouwenMarcel RoozeboomMindhackingMonique HooltNanko BoermaneuroPepper KayReset!Rob CoolenRonald van Aggelensci-fiSjaak OverbeekeSusan AmoraalTamarWaardevolle verbindingenWessel de Valk