Voor veel bedrijven geldt deze wet ook. Maar in dit geval is het geen goed nieuws. Bedrijven blijven onveranderd, terwijl de wereld om hen heen wel veranderd. Je moet natuurlijk niet doen als het servies, maar sneller zijn en meebewegen. Misschien wel de markt voor zijn. Wat was er bijvoorbeeld aan de hand bij V&D? Consumenten laten de grotere ketens steeds vaker links liggen, er zijn immers voldoende alternatieven voor handen. Daarnaast had V&D een hoge kostenstructuur door veel personeel. Als je dat vergelijkt met internet winkels als Bol of Coolblue dan zit daar een significant verschil.

V&D is en was niet de enige. Kijk ook eens naar Nokia, FreeRecord Shop of Kodak. Het patroon voor al deze bedrijven was in grote lijnen hetzelfde: de wereld om hen heen verandert, maar op de een of andere manier reageert het bedrijf niet voldoende (snel). Wat kan er aan de hand zijn zou je je kunnen afvragen: Zien ze het niet? Zien ze het wel, maar willen ze het niet zien? Zien ze het, willen ze het zien, maar lukt de verandering niet snel genoeg? Wat het antwoord ook is, in alle gevallen was het voor genoemde bedrijven niet snel genoeg. De wet van traagheid geldt hoe dan ook.

Op basis van mijn persoonlijke ervaring durf ik de stelling dat de eerste vraag geldt. Men ziet het niet (in de meeste gevallen). De gevestigde orde leeft zo in de wereld die zij kennen dat al het nieuwe wordt afgehouden. En dat kan dodelijk zijn. Laat dat niet gebeuren en innoveer. Innoveer voortdurend. Ook al denk je dat je goed bezig bent, ook al denk je dat je marktleider bent. Mocht je al innoveren vraag je dan af of je snel genoeg verandert. Blijf je staan, beweeg je mee of dicteer je de markt? En tenslotte, innovatie lukt niet met alleen intern personeel. Haal externe kennis in huis. Externe kennis met lef, mensen die met tact heel confronterende vragen durven stellen, mensen die zorgen dat ze gehoord worden.

Meer inspiratie nodig? Kom dan naar ons seminar.