Koopjesjagers

Koopjesjagers

Gisteren bestond Futuro Uitgevers precies zes maanden. Ja, we hebben elkaar gefeliciteerd maar verder was er geen taart of drank. Was eigenlijk een gewone werkdag en daar is ook niets mis mee.

We waren gewoon lekker druk bezig de hele dag. Administratie doen, social media-kanalen updaten, telefoontjes plegen etc. etc. gaan nu eenmaal voor. Wel waren Maarten en ik ons hele dag bewust van het feit dat we officieel precies zes maanden bezig zijn en dat het best wel goed loopt. Voor Oudejaarsdag aanbreekt, hebben we 17 titels in de markt gezet, praten we over onze eerste vertaling met buitenlandse uitgevers en zijn we bezig met opzetten van e-learning modules. En we zijn natuurlijk al volop aan de slag met de titels die in 2016 moeten verschijnen. Kortom, we zijn nog steeds vol goede moed en hebben vertrouwen in de toekomst.

Toch moet ik toegeven dat ik afgelopen weekend even twijfelde over onze slagingskansen… Ik bezocht namelijk de grote boekenmarkt op de Amsterdamse Uitmarkt, dat elk jaar het begin van het culturele jaar inluidt. Daar stonden veel (niet alle) grote en kleine uitgevers en hoewel het niet extreem druk was, kregen de vele stands voldoende ‘aanloop’. Geen wonder ook, want men kon op de foto met favoriete auteur, een handtekening krijgen van die geweldige illustrator of gewoon een mooi boek aanschaffen. Reeds geruime tijd geleden of net nieuw verschenen titels, alles ging over de toonbank voor een hele lage prijs. Mijn vrouw en dochter kochten zes boeken voor nog geen zestig euro. Allemaal boeken in full colour en met hardcover. Als uitgever weet je wat de productiekosten zijn en dan schrik je toch wel: dit zijn wel hele lage marges (if any), waar doen ze dit van? Nu komen op zo’n boekenbeurs veel echte liefhebbers waarvan ik dan maar aanneem dat ze door het jaar heen ook boeken kopen. Maar vrolijk werd ik niet van die lage prijzen, en kan mij ook niet indenken dat boekhandelaren (de verkooppartners van de uitgevers) er opgetogen van worden. Dan kan je weliswaar in aantallen aardig verkopen, maar je totale omzet en marge gaan wel onderuit. Maar ach, die boodschap was aan mijn vrouw en dochter afgelopen zondag niet besteed…

Gerelateerde berichten

Laat uw reactie achter

Uw reactie*

Uw naam*
Uw website

Annemieke FigeeBert OverbeekBrechtje de LeijbreinDaniel MeyerDe VeranderformuleElke dag feestErik Jan KoedijkfantasyFrank PetersFuturo UitgeversGamificationGroepsdrukGuido de ValkHet FlitsbreinHorst StreckintuitieJohan SteenhoekJorien WeerdenburgJos van RooyenKees LindhoutKoen RomeijnKoppelzonesKracht zonder machtleiderschapLeonie van RijnMaarten SnelmanagementboekMannen en/of VrouwenMarcel RoozeboomMindhackingMonique HooltNanko BoermaneuroNeuroleiderschapPepper KayReset!Rob CoolenRonald van Aggelensci-fiSjaak OverbeekeSusan AmoraalTamarWaardevolle verbindingenWessel de Valk