Ik ben de expert, jij ook

Ik ben de expert, jij ook

Iedereen is wel eens ergens onzeker over. Onzeker of ik het wel goed doe of hoe andere mensen naar me kijken. Blijkbaar vinden we het heel erg belangrijk hoe andere over ons denken en is hun mening over ons heel wat waard. Het is zo belangrijk dat het soms ons leven kan bepalen en een obstakel vormt om je verder te ontwikkelen. Dit is niet alleen in je privé omgeving zo, maar zeker ook zakelijk, zoals met je collega’s of met klanten. Ben ik wel goed genoeg in mijn vakgebied om dit overtuigend aan mijn klanten over te kunnen brengen, is dan vaak de vraag. Wellicht komt het onderwerp daarom in vele boeken (en ook in die van ons) heel vaak terug.

Zelf vond ik het tot voor kort heel erg lastig om mijn expertise te ventileren naar de buitenwereld. Zo van, wie ben ik nou om op twitter, facebook, linkedin, in blogs of aan klanten te vertellen dat ik het wel weet. Was dat onzekerheid of ik daadwerkelijk vond dat ik wel goed was in mijn vak? Of bang voor vragen van andere? Wat waren mijn obstakels? En toen ik ‘onbewust’ koos om mijn expertise niet te delen heb ik afstand genomen van alle sociale mediakanalen. Want als ik mezelf niet ga profileren heb ik deze kanalen dan wel nodig? Achteraf eigelijk best wel jammer. En nu ik erop terugkijk eigenlijk best vreemd dat niemand in de organisatie waar ik werkte mij daarop aansprak. Sterker nog, niemand probeerde zich naar buiten toe te profileren als kennispartner of expert. Iedereen was zeer naar binnen gekeerd. Maar wat als ik nou juist wel goed ben in mijn vak? Dan moeten andere mensen dat toch weten? Al jaren heb ik een andere mening over uitgeven, en daar had ik altijd veel discussies over. Juist daarom had ik het vertrouwen om mijn eigen weg te gaan en het zelf te gaan doen. En sinds de start van Futuro Uitgevers heb ik ook de sociale mediakanalen dus weer opgepakt. Want mede zo kunnen we ons naar buiten toe profileren. Ik ben er nog niet, maar ik weet wel waar ik naar toe wil. En geniet ik er zelfs van. Nu denk ik, had ik het maar eerder gedaan en had ik het maar actiever ingezet. Al is het alleen maar omdat ik nu weer opnieuw bereik en volgers moet opbouwen.

Maar ik ben ‘gelukkig’ niet de enige die hier weleens mee worstelt of mee heeft geworsteld. Ook in de gesprekken met auteurs komt dit soms aanbod. En auteurs zijn nou net de personen die voor zichzelf al hebben besloten om hun expertise te ventileren naar de buitenwereld. En die hun expertise zien als marketingtool. Ze willen in hun omgeving en bij hun ‘toekomstige’ klanten juist bekend staan als expert in hun vakgebied. Want dit kan zorgen voor nieuwe klanten en omzet. Een boek, een event of sociale media etc zijn dan de juiste middelen om dat voor elkaar te krijgen.

Het vreemde is alleen wel dat ook bij deze experts, die dus al hebben besloten om hun expertise in te zetten als marketingtool, ook soms deze onzekerheid schuilgaat. We hebben veel gesprekken met de auteur over hun expertise, hun doel en hoe dit vervolgens vorm moet gaan krijgen in een boek, event of blog. Vaak lijkt er dan nog niks aan de hand. Soms is er wel twijfel of ze op de goede weg zijn en zoeken ze naar bevestiging. Maar als het boek dan klaar is komt de onzekerheid soms toch ineens bovendrijven. Alsof het dan ineens ‘echt’ wordt. Je boodschap van je expertise is werkelijkheid geworden en tot een tastbaar product gemaakt. En dat is het voor sommige auteurs best wel even schrikken. Wat nou als ik negatieve recensies krijg of als er mensen zijn die er een andere mening op nahouden? Ineens zijn er dan vele obstakels om ook de expert te ‘zijn’.

Deze onzekerheid komen we dus vaker tegen. Maar dan zeggen wij: ‘Jij bent de expert en jij bent thuis op dit vakgebied’. En dan mag en moet je dit nu vooral ook aan iedereen laten weten. Laat zien waar je mee bezig bent. En als er iemand is die er een andere mening op nahoudt, ga dan vooral de discussie aan. Wellicht heb je juist dan iets onderscheidend te pakken. En wij helpen je als uitgever daar dan bij. Om het onderscheidende te zoeken, samen te kijken hoe we je boodschap het beste neer kunnen zetten in bijvoorbeeld een boek en om vervolgens samen te kijken hoe we jouw boodschap het beste aan de buitenwereld kunnen laten weten. Want daar zijn wij goed in. Want ik ben de expert op mijn vakgebied en jij bent de expert op jouw vakgebied. En door het te laten zien kan je jezelf profileren. Hoezo onzekerheid en obstakels?

Groeten,
Maarten

Gerelateerde berichten

Laat uw reactie achter

Uw reactie*

Uw naam*
Uw website

Annemieke FigeeBert OverbeekBrechtje de LeijbreinDaniel MeyerDe VeranderformuleElke dag feestErik Jan KoedijkfantasyFrank PetersFuturo UitgeversGamificationGroepsdrukGuido de ValkHet FlitsbreinHorst StreckintuitieJohan SteenhoekJorien WeerdenburgJos van RooyenKees LindhoutketenregieKoen RomeijnKoppelzonesKracht zonder machtleiderschapLeonie van RijnMaarten SnelmanagementboekMannen en/of VrouwenMarcel RoozeboomMindhackingMonique HooltNanko BoermaneuroPepper KayReset!Rob CoolenRonald van Aggelensci-fiSjaak OverbeekeSusan AmoraalTamarWaardevolle verbindingenWessel de Valk