Drie manieren om te waarderen wat er is!

Drie manieren om te waarderen wat er is!

Wat je aandacht geeft groeit! Dit geldt voor positieve, maar ook voor negatieve gedachten. Als je van nature geneigd bent om aan fijne dingen te denken, ziet je wereld er waarschijnlijk een stuk zonniger uit dan wanneer je vaker aan dingen denkt die niet goed gaan. Wanneer je je focust op de dingen in je werk, relaties of omgeving die je mist of anders zou willen hebben, dan speelt dat een grote rol in je leven.

De kans is groot dat je elke dag weer iets ontdekt wat er in je leven ontbreekt. Je gedachten worden steeds bevestigd. Dit werkt ook de andere kant op. Op het moment dat je bewust wordt van alles wat je wél hebt in je leven, groeit je waardering. Het gevoel van dankbaarheid overheerst en wordt steeds bevestigd. Je focus ligt immers op de positieve dingen die er zijn. Om je te helpen de positieve dingen in je leven te belichten, beschrijf ik kort nog drie manieren om te waarderen wat er is.

Dankbaar zijn

Dankbaarheid is een hoge energie. Dankbaar zijn geeft je een positief gevoel en vermenigvuldigt dit gevoel. Door je bewust te focussen op alles wat er fijn is in je leven, zal je nog meer mooie dingen ontdekken. Er zijn ten minste drie manieren die je kunt inzetten om je gevoel van dankbaarheid te vergroten.

  1. De eerste methode is door terug te gaan naar wat er nu is, door een moment als het ware te ontleden oftewel ‘the simplicity of the moment’.
  2. Een andere manier is om achter je computer of telefoon te duiken en de oefeningen uit de cognitive bias modification therapie te herhalen. Door te klikken op blije gezichten, vergroot je je focus op de positieve dingen in je leven.
  3. Tot slot kun je ook werken met een dankbaarheidsboekje. Schrijf dagelijks, of iets minder frequent, op waar je dankbaar voor bent. Op die manier vergroot je je bewustzijn en heb je iets om op terug te vallen als je met je verkeerde been uit bed stapt.

Complimenten geven en ontvangen

Door gericht complimenten te geven, waardeer je het gedrag van een ander openlijk. Behalve dat de ander zich daardoor kan voeden, forceer je ook dat jouw aandacht komt te liggen op wat er fijn is aan die persoon. Zelfs mensen die vaker complimenten krijgen, in de vorm van applaus bijvoorbeeld, vinden het lastig om dit te ontvangen. We zijn vaak veel te streng voor onszelf. Je kunt het jezelf gemakkelijker maken om complimenten te ontvangen door jezelf vaker te waarderen. Spreek uit wat je fijn vindt aan jezelf en benadruk het positieve. Speel ermee en ontdek hoe leuk je eigenlijk bent!

Plannen maken

Waarderen wat er is en toch plannen maken, lijkt in eerste instantie tegenstrijdig. Toch is het maken van plannen een goede manier om richting te geven aan je leven. Het geeft focus en helpt je op weg naar je levensdoel. Het maken en uitvoeren van plannen gebeurt ideaal gezien vanuit een basishouding van dankbaarheid. Niet omdat er dingen moeten veranderen, maar omdat het een mogelijkheid is om nog meer blijdschap in je leven te krijgen. Begin met kleine stappen en neem je tijd.

Meer info? Kijk hier.

Gerelateerde berichten

Laat uw reactie achter

Uw reactie*

Uw naam*
Uw website

Annemieke FigeeBert OverbeekBrechtje de LeijbreinDaniel MeyerDe VeranderformuleDiversiteitElke dag feestErik Jan KoedijkfantasyFrank PetersFuturo UitgeversGamificationGroepsdrukGuido de ValkHet FlitsbreinHorst StreckintuitieJohan SteenhoekJorien WeerdenburgJos van RooyenKees LindhoutKoen RomeijnKoppelzonesKracht zonder machtleiderschapLeonie van RijnMaarten SnelmanagementboekMannen en/of VrouwenMarcel RoozeboomMindhackingMonique HooltNanko BoermaneuroNeuroleiderschapPepper KayReset!Ronald van Aggelensci-fiSjaak OverbeekeSusan AmoraalTamarWaardevolle verbindingenWessel de Valk